جمعه ۱۱ مهر ۱۴۰۴ - ۰۲:۱۵  |  Friday, 03 October 2025
کد خبر: ۳۷۷۲۱
تاریخ انتشار: ۰۷ مهر ۱۴۰۴ - ۰۰:۱۰
کاهش سن ورود به آموزش رسمی؛ پیش‌دبستانی از ۵ سالگی اجباری می‌شود؛

تصویب اجباری شدن پیش‌دبستانی در کمیسیون آموزش مجلس | تغییر ساختار آموزشی از «۳-۳-۶» به «۳-۳-۵-۱»

سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس خبر داد که سن ورود به آموزش رسمی از ۶ سال به ۵ سال کاهش یافته و پیش‌دبستانی در این سن به‌صورت اجباری برگزار خواهد شد. این مصوبه بخشی از طرح «تقویت نظام آموزش و پرورش» است که تغییر ساختار آموزشی کشور را هدف قرار داده است.

به گزارش  آوای رود کوف، احسان عظیمی‌راد، سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی، در تشریح جزئیات جلسه امروز (یکشنبه ۶ مهرماه) این کمیسیون گفت: ادامه بررسی طرح «تقویت نظام آموزش و پرورش» در دستور کار قرار گرفت و مواد ۱۱ تا ۱۵ این طرح بررسی شد؛ در نهایت، دو ماده (۱۳ و ۱۵) حذف و سایر مواد با اصلاحاتی به تصویب رسید.

وی با بیان اهمیت مصوبه ماده (۱۱)، افزود: بر اساس تصمیم کمیسیون، سن ورود به آموزش رسمی از ۶ سال به ۵ سال کاهش یافته و دوره پیش‌دبستانی در این سن به‌صورت اجباری برگزار خواهد شد. این تغییر باعث خواهد شد ساختار آموزشی کشور که اکنون «۳-۳-۶» است، به تدریج به «۳-۳-۵-۱» تبدیل شود و تحصیل دانش‌آموزان یک سال زودتر پایان یابد، هرچند طول دوره تحصیلی همچنان ۱۲ سال باقی می‌ماند.

به گفته عظیمی‌راد، طبق این تغییر، کودکان از ۵ سالگی وارد پیش‌دبستانی می‌شوند و سپس مقاطع اول تا پنجم ابتدایی را طی خواهند کرد. همچنین ظرفیت قانونی ایجاد دوره «پیش یک» نیز پیش‌بینی شده است تا در صورت ضرورت، توسط سازمان تعلیم و تربیت اجرا شود.

انعطاف تقویم آموزشی بر اساس اقلیم

سخنگوی کمیسیون آموزش یادآور شد: بخش دیگری از این طرح به اختیار وزارت آموزش و پرورش برای تنظیم تقویم آموزشی متناسب با شرایط اقلیمی هر استان و شهرستان پرداخته است. در این چارچوب، شوراهای آموزش و پرورش می‌توانند زمان‌بندی حضور دانش‌آموزان در مدارس را با در نظر گرفتن ویژگی‌های جغرافیایی، آب‌وهوایی و اجتماعی منطقه تغییر دهند که این اقدام موجب افزایش انعطاف‌پذیری و چابک‌سازی نظام آموزشی خواهد شد.

تداوم روند چاپ کتاب‌های درسی توسط وزارتخانه

عظیمی‌راد با اشاره به بررسی موضوع نظارت بر محتوای کتب درسی گفت: پیشنهاد واگذاری چاپ و توزیع کتاب‌های درسی به بخش غیردولتی به دلیل احتمال بروز فساد و افت کیفیت، مورد پذیرش قرار نگرفت و ماده مربوطه حذف شد. بر این اساس، سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی همچنان مسئول تدوین محتوا خواهد بود و چاپ کتاب از طریق شرکت‌های وابسته به وزارت آموزش و پرورش انجام می‌شود. وزارت صمت و سایر دستگاه‌های مرتبط نیز موظف به همکاری در تأمین کاغذ و تجهیزات شده‌اند.

وی در پایان خاطرنشان کرد: بررسی طرح در جلسات آتی کمیسیون ادامه خواهد داشت و مقرر است سه‌شنبه این هفته فصل چهارم طرح که مربوط به تغییرات ساختاری در ستاد وزارت آموزش و پرورش است بررسی شود. هدف کمیسیون تصویب قانونی کارآمد برای تحول بنیادین در نظام آموزش و پرورش کشور عنوان شده است.

نظرات بینندگان